Muutustest - miks neid nii raske ellu viia on?

21. jaan • Ilona Nurmela • Kommentaarid: 0
Muudatustele õhutajana, kes promob läbirääkimistel ja vaidluste lahendamisel tulemuslikku suhtlust ning coachib inimesi olema parim versioon endast, olen ma hiljuti hakanud endalt küsima - MIKS julgeme me muutuda vaid siis, kui tulemus on praktiliselt garanteeritud?
Alustuseks, istusin ise umbes 2 aastat aia otsas enne kui seal maha hüppasin ja oma äri alustasin. Mul oli abilisi - suurepärane mentor, kes aitas mul näha, et see, mida ma nii kaua kartnud olin on MITTE ÕNNESTUDA ehk siis läbi kukkuda. Edukus on aga subjektiivne definitsioon - ühtedele on see tundide hulk, mille eest arveid on väljastatud, mis tõlgendub tuluteenimiseks või regulaarne rahavoog või püsikliendibaas või tuntus. Mina isiklikult mõõdan edu inimestega, keda olen innustanud muutuma. See, et mulle ka veel makstakse millegi eest, mida mulle meeldib teha, on kirss tordil.

Inimestega töötades olen avastanud järgmist:

A. umbes 60% inimestest ei ole rahul sellega, mida nad teevad, kuidas nad oma elu elavad, kuidas nad lähenevad probleemidele või vaidlustele ja vaid pooled neist (see on veel optimistlik) tahavad midagi ette võtta, proovida midagi uut, astuda sammuke teadmatuse radadel;

B. “Tahavad midagi ette võtta” ei tähenda “on kartmatud”. See tähendab “kardan, aga võitlen oma hirmuga” - seega on mul privileeg töötada inimestega, kes on tõeliselt vaprad;

C. Uudishimulikud inimesed - isegi need, kes ei arva, et nad peaks midagi muutma - on rohkem altid coachingut proovima;

D. Ettevaatlikud inimesed, kellele meeldib, et neil on õigus või kellele ei meeldi meedias lolli olukorda jääda jäävad suurema tõenäosusega oma eelnevate (emotsionaalsete) otsuste juurde - olenemata sellest, kuivõrd pakutav alternatiiv, nt lepitamine võib neile kasulik olla;

E. Muudatused võtavad reeglina aega - ühest küljest sellepärast, et asjade teisiti tegemine pärast vastava otsuse langetamist peab muutuma harjumuseks (mis võtab u. 21 päeva aega) ja teisalt, sest inimene peab õppima MÕTLEMA teisiti. Teisiti mõtlemine toimub kahes osas - esiteks on vaja unustada vanad mõttemustrid ja teiseks on vaja luua uusi. Nagu metsarada - vana rada tuleb unarusse jätta paralleelselt uue raja sisse tallamisega, millele läheb 2 korda rohkem jaksu, mistõttu 21 päeva ei ole piisav seega olulisi muutusi soovivad kliendid näevad püsivaid tulemusi 3-6 kuuga.

F. Muutused ON võimalikud vaid paari tunniga, kui inimene näeb end videos tegemas midagi verbaal-füüsilist, mis talle endale ei meeldi - videod on suurepärane vahend läbirääkimiste koolitustes, sest nad aitavad klientidel ise oma närvilist või vestluskäitumist koheselt korrigeerida;

G. Kui inimene saab KORDUVALT näpunäiteid selle kohta KUIDAS mõelda - struktuurse lähenemise - ja teeb valiku PROOVIDA seda ise kui nõustaja või coach või läbirääkija ei ole igapäevaselt juures - isegi kui ta peab maha pidama sisemise dialoogi teemal “mida Ilona ütleks/soovitaks/minult küsiks antud situatsioonis”, siis inimene avastab, et on JUBA oma mõtteviisi muutnud ja julgeb olla teistmoodi, teha enam ja unistada veel suuremalt;

H. Ja viimane tähelepanek, seejuures vähemalt mulle üllatav - need, kes on nõus maksma mu teenuste - coaching ärilepitus, läbirääkimiste nõustamine - eest, on need, kes suurema tõenäosusega ka tegelikult viivad ellu muutusi, mida nad oma elus tahavad luua. Jah, kõige paremad asjad elus saame me tasuta - armastust, lugupidamist, tänu. Selleks, et olla huvitatud tulemusest on aga vaja, et inimene selle tulemuse saavutamisesse investeerib - olgu see siis koolitus, koostööpartnerite võrgustumise ürituse tasu või tasu teenuse eest, mis aitab Sul saavutada seda, mida vaja.

Tuleb välja, et inimesed on nõus maksma väärt tasu tulemuste, mitte toote või teenuse eest. Ma saan absoluutselt aru - nagu tarkvaragagi - võite tellida oma ettevõttele mugandatud lahenduse, aga kui see ikkagi ei tee seda, mida vaja, siis kaua te seda ei kasuta.

Mida tulemuste ihalus tähendab - isegi kui inimene soovib muutuda või soovib, et tema meeskonnas/elus/tööl midagi muutuks, enamik on nõus proovima midagi vaid siis, kui tulemuse saavutamine on praktiliselt garanteeritud. See tähendab - keegi teine on proovinud ja saanud tulemusi (teib küsimus, miks siis mitte mina?) või keegi soovitab (mis on sisuliselt sama) või pakutakse proovi-ja-kui-ei-meeldi-saad-raha-tagasi-garantiid.

Ehk on see selle tõttu, et 84% elanikkonnast on järgijad - nad proovivad midagi pärast seda, kui 2,5% innovaatoritest ja 13,5% varajastest proovijatest on seda juba proovinud (vt Simon Sinek-i TED talki).

Ma tean vaid paari innovaatorit ja DaVinci isiksust, kes ei löö risti ette ühegi uue asja proovimisel ja on piisavalt paindlikud, et teha/kasutada midagi uuel moel (nii uuendused juhtuvadki, muuseas). Neil puudub enese kehtestatud piirang “ettevaatust, vaatame, kas haisid ka on, enne kui ujuma lähme”. See ei tähenda, et nad EI karda. Nad proovivad uusi asju, sest nad näevad mitmeid paralleelseid tulemeid ja riske ja otsustavad neid aktsepteerida ning ikkagi proovida, mõeldes “mis siis, kui”. Innovaatorid ja varajased proovijad võivad katsetada uut toodet lihtsalt sellepärast, et see on cool ja huvitav (nt Apple algusaegadel).

Niisiis, kuidas me saame olla natuke rohkem paindlikud? Kuidas saada juurde kindlust, et tulemused TEGELIKULT ka manifesteeruvad?

Me võime alustada mõne “mis siis, kui” elluviimisega - ja kui midagi positiivset juhtub, siis ongi tulemus olemas ja kindlus ka.

Ma soovitan alustada väikselt. Ma ei usutle kedagi lahkumisavaldust esitama, et homme oma äriga alustada.

Ehk on Teil unistus…mida te tegelikult ju ei taha ellu viia? Ah, et ikka tahate? Siiski, alustage väikselt, nt pange kirja 3 asja: 1. MIKS te seda tahate; 2. KES VEEL peale Teie sellest kasu saaks ja 3. Mis võiks olla see väike sammuke, mida Te ise saate teha täna-homme-sel nädalal, mis Teid oma unistusele ligemale aitab?

Kui Te lihtsalt soovite uut töökohta, alustage sellest, et panete kirja, mis töökohta te soovite, mis valdkonnas, millise töötasuga, millistes ettevõtetes ja 1 väike samm, mida saate ise teha nädala jooksul, mis aitab Teid uues suunas liikuda.

Kui soovite, et Teie meeskond saavutaks paremaid tulemusi, kuid ei suuda kuidagi nendeni jõuda, siis pange kirja 2 asja: 1. Selge ettekujutus tulemustest, mida Te soovite, et Teie meeskond saavutaks ja muidugi MIKS; ning lisaks 2. Kuidas TEIE, st Teie juhi või meeskonna loomise oskused võivad Teie enda pingutusi saboteerida - mis on see, mida Te ei tea/oska/suuda?

Või kui Teil on lihtsalt kõigest villand, alustage väikselt ja valige õhtul töölt koju tulles teine kodutee. Või leppige kokku lõuna kellegagi, kelle seltskonda ja vestlust Te tõeliselt naudite.

Pisisammud…ettevaatlikud pisisammud…ja veel paar sammu…ja tuleb aeg, kui Te unistate nii suurelt, et see paneb Teid kohkuma, kuid samas innustab Teid sellele unistusele järgnema, et see tõeks teha.

Mind isiklikult inspireerivad muutustele inimestega peetavad vestlused. Ma unistan sellest, et inimesed/ärid/valitsused suudavad teha koostööd vähemalt 80% paremini kui nad seda praegu teevad. Mõnikord on mul hirm, kui mõtlen kõigi nende asjade peale, mis peavad juhtuma, et nii läheks. Mis mind rajal hoiab on “mis siis, kui”. Kujutage ette, et suudate erinevatel tasemetel suhelda ilma vaidlusteta….siis tekib tegelik potentsiaal lahendada globaalseid probleeme. Gandhi pani alguse  vägivallavastase kommunikatsiooni liikumisele ja vaadake, kuidas tema maailma muutis. Meil on juhtumisi sama sünnikuupäev, aga olulisem on see, et jagame arusaama, et ühiskonnas vajalikud muudatused algavad indiviidi tasemel.

Kui soovite inspiratsiooni, et muuta midagi OLULIST oma elus, siis mõtleme koos, kuidas seda kõige paremini teha - http://www.mediator.ee/blog/sissejuhatav-muutumise-kunsti-coachingu-sessioon-poole-hinnaga

Lisa kommentaar

Email again:
Nimi
E-mail
Kommenteeri