Konfliktidest ja hääletoonist, nagu lubatud
Niisiis, KUIDAS me asju ütleme? Vaikselt, kindlal toonil, nõudlikult, ninakalt, irooniliselt, kiiresti, aeglaselt, rõhutatud kannatlikkusega, is paneb meid üleolevalt kõlama, erutunult, pilviselt…ja sajal muul moel. Päikeseline “Tere”! võib hea tujuga nakatada, nagu vihaselt öeldud “Kõik on korras!” võib kahjustada suhet, varjates ütlemata jäänud olulisi asju.
Hääle ekspert Julian Treasure on välja toonud hääle erinevad atribuudid:
REGISTER - falcetto vs kähe kurguhääl - usaldust loob pigem just viimane;
TÄMBER - soe&rikas vs külm - kumb Teile rohkem meeldib, kas Lucius Malfoy või Ella Fitzgerald?
PROSOOODIA - monotoonne vs modulatsioon - kuid palun kõike mõõdukalt, sest kõikide lausete lõpetamine justkui küsimärgiga võib tunduda alguses naljakas, ent siis muutub tüütavaks;
KIIRUS - kiire vs aeglane - ning ärgem unustagem, et vaikus on samuti tonaalsuse töövahend;
HELIKÕRGUS - kõrge vs madal - madalamad toonis on rahustavamad ja usaldusväärsemad;
VALJUS - vali vs vaikne - sõltub, mida situatsioonis vaja on, nt kui Dumbedore oma häält tõstab, siis see tekitab aukartust samas kui üks mu endine ülemus on saavutanud täpselt sedasama praktiliselt sosistades 20 inimesega ruumis;
Toon ehk KUIDAS me asju ütleme loob usaldust, seda kasutatakse mõjutamiseks ja veenmiseks NING see võimaldab vältida konflikte. Madal, soe moduleeritud kurguhääl mõjub paremini. Kui mugandate oma kõne kiiruse oma vetluspartneri omaga, siis on see eeldus heaks suhestumiseks. Ning jah, on olemas hääle treenereid ja jah, on võimalik õppida oma häält nii moduleerima, et kõlada sootuks erinevalt, et kõlada usaldusväärselt.
Isegi ettevõtteid on bränditud, muutes seda, kuidas nad “kõlavad”: https://www.distilled.net/tone-of-voice/
Seega, järgmine kord, kui keegi Teie peale ärritub, siis reageerimise asemel proovige vastupidist - rahunege maha ja muutke oma hääletooni lisaks sellele, et selgitate, mida Te just öelduga mõtlesite, mis ärrituse esile kutsus. See kehtib nii läbirääkimistes kui ka koduste tülide puhul. 7% meie tähelepanust läheb sisule, muidu pöörame me tähelepanu sellele, kuidas asjad välja näevad ja kõlavad. Tegelikult kehtib ka täiskasvanute puhul sama, mis laste ja koerte puhul - rääkige nendega hoolivalt, sest nad kuulevad rohkem KUIDAS Te ütlete kui seda MIDA Te ütlete.
Vt Julian Treasure häälenäidetega (ingl k) esinemist siin: http://www.ted.com/talks/julian_treasure_how_to_speak_so_that_people_want_to_listen?utm_content=awesm-publisher&utm_source=l.facebook.com&utm_campaign=&utm_medium=on.ted.com-facebook-share&awesm=on.ted.com_rwir).
Mis puudutab järelejäänud 10% konfliktidest, siis need on põhjustatud lahkarvamustest - need on tavaliselt teineteise vajaduste, soovide ja nõudmiste kuulmata jätmise ja arusaamisest keeldumise tagajärg. Mõnikord on lahkarvamused ka selle tagajärg, et neid soove, vajadusi ja nõudmisi ei öeldud välja või ei selgitatud, mis on nende taga. Enamasti me selgitame seda, mida me eeldasime PÄRAST seda, kui midagi ei juhtunud nii, nagu me soovisime. Nojah, mõnikord on võimalik liikumissuunda korrigeerida ja jätkata (äri/töö/eraelu) suhet veidikese parema arusaamaga sellest, mida kõik osalised eeldavad. Mõnikord on lahkarvamused tegelikult erisused väärtustes ja kui siin eksisteeribki kuristik ja saate aru, et sarnased arusaamatused korduvad tõenäoliselt veel ja uuesti, siis mõnikord on (äri/töö/era) suhte lõpetamine intelligentsem valik.
Kui meie toon on kõigi arusaamatuste ema, siis meie kuulmismeel on kindlasti nende isa.
Kommentaarid: 2